3.5.10

Apa itu Kehidupan ?

0 comments
hidup anything style kehidupan
Kehidupan adalah fenomena atau perwujudan adanya hidup, iaitu keadaan yang membezakan organisme (makhluk hidup) dengan benda mati.

Berbagai jenis organisme dapat ditemukan di dalam biosfer bumi. Ciri umum organisme-organisme tersebut—tumbuhan, haiwan, fungi, protista, archaea, dan bakteria—ialah bentukan sel berbahan dasar karbon dan air dengan pengaturan kompleks dan informasi genetik yang dapat diwariskan. Organisme-organisme tersebut melakukan metabolisme, mampu tumbuh dan berkembang, tanggap terhadap rangsangan, berkembang biak, dan beradaptasi terhadap lingkungannya melalui seleksi alam.

Suatu entitas dengan ciri-ciri di atas disebut sebagai organisme hidup, iaitu makhluk hidup. Namun demikian, tidak semua definisi kehidupan menganggap semua ciri tersebut penting. Contohnya, kemampuan untuk memiliki keturunan dengan modifikasi sering dianggap sebagai satu-satunya ciri utama kehidupan. Definisi ini mencakup virus, yang umumnya tidak tercakup dalam definisi yang lebih sempit kerana virus tidak memiliki sel dan tidak melakukan metabolisme.

Tujuan kehidupan manusia ada di tangan diri anda sendiri,

-Hidup itu hanya sekali,
-jadi lakukan hal yang terbaik di dalam hidupmu,
-jangan sia-siakan hidup ini dengan memakai narkoba..
-jangan sia-siakan hidup ini hanya untuk berperang..
-jangan sia-siakan hidup ini hanya untuk saling membunuh..
-maanfaatkan hidup ini dengan sebaik-baiknya.
-Beramal soleh, banyak2 kan ilmu di dalam hidup,

Kehidupan juga adalah sesuatu yang susah hendak ditafsirkan. Tiada pernah ada kesudahan. Setiap hari adalah suatu pembaruan. Suatu permulaan, cerita buat seseorang insan.
Manusia bagai karakter bernyawa. Memainkan peranan dalam sandiwara dunia. Masalah datang untuk menduga. Keimanan insan yang bergelar manusia. Adakah tabah... ataupun kecundang. Manusia tentukan nasibnya. Allah berikan yang terbaik untuknya. Namun, kekecewaan datangnya dari kesalahan dirinya. Mereka melakonkan setiap watak... tanpa mereka sedari keadaannya. Aku umpama lelaki yang memainkan peranan yang amatlah penting. Dalam perjalanan hidup seseorang bernama halim.

Dilalui bermacam dugaan. Yang perlu ketabahan dalam setiap keputusan. Keluarganya besar,adik-beradik ramai. Begitu juga kenalan. Berkenalan seorang demi seorang. Namun semuanya pergi begitu sahaja. Mungkin tidak sesuai, mungkin juga tidak sepadan. Mungkin juga ada halangan, mungkin juga tiada jodohnya. Diteruskan hidup sebagai satu permulaan.Yang ingin dilalui dengan penuh keyakinan. Hidup ini tidak akan mati selagi Allah masih di sisi. Semangat yang diberi akan selalu membantu dalam melayari hidup ini.

Walau mereka pergi meneruskan hidup yang dicari. Mereka bahagia dengan pilihan hati. Tidak ku cemburu ataupun sedih. Namun kentalnya hati mencari yang lebih memahami hati yang sunyi. Walau sunyi ku masih siuman. Memilih insan untuk bergelar teman. Teman bukan sembarang teman. Namun teman sehidup semati. Bukan tidak sabar, tapi ia adalah tuntutan. Tuntutan agama untuk dipenuhi setiap insan. Tercapailah sebahagian ibadah,berumahtangga, suruhan Ilahi. Setiap insan punyai pasangan sendiri. Siapa pasangannya,tidak diketahui, Mungkin di sini, mungkin juga di sana. Allah tetapkan dari azali. Berdoa, bersabar dan berusaha, pekerjaan kita pastinya. Mencari dan mencari apa yang sudah diberi.
Percaya pada Allah, yang paling kritis. Percaya pada Nabi, memang penting sekali, Hormati ibu bapa,itu yang perlu diingati, Sayangi diri sendiri, juga harus dijaga.

Ketahuilah matlamat hidup yang sebenarnya hanyalah untuk Allah swt dan bukan untuk dunia. Dunia hanyalah laluan untuk kembali ke akhirat. Kehidupan yang sebenar bukanlah di dunia tetapi di akhirat. Dunia merupakan tempat berbakti untuk mencari keredhaan Allah swt. Bukan untuk mengumpul dunia dan berbangga-bangga dengannya.

P/S: Janganlah kita sia-siakan hidup kita di muka bumi ini, kerana kita hanya menumpang di bumi ini. Buat lah perkara-perkara ke arah kebaikan atau yang bermanfaat untuk kita semua.

0 comments:

Post a Comment